Komandinis darbas – pranašumas ar būtinybė?

Ekonominė krizė įvedė nemažai panikos ir destrukcijos įvairiuose verslo lygmenyse. Gamybiniuose pasitarimuose vis dažniau girdimi klausimai, kaip išlaikyti stabilumą, kaip išlaikyti komandą, kaip iš krizės gauti naudos.

Aišku viena, kad rinkos pokyčiai daugiau ar mažiau įtakos turės visiems. Lieka pasirinkti, ar Jūs norite būti aktyviais pokyčių dalyviais, ar abejingų stebėtojų grupe. Pirmu atveju pokyčių rezultatai priklausys nuo Jūsų, antru – Jūs tik stebėsite, kaip keičiasi aplinka tikėdamiesi, kad Jūsų tai nepalies.

Toliau straipsnį skaityti rekomenduoju tik tiems, kurie tikrai galvoja, kad dirbdami komandoje gali ne tik išlikti, bet ir tapti lyderiais.

Sakoma, kad komandai skinant pergales, mylimi visi jos žaidėjai, bet vos fortūna nusisuka nuo komandos, net ištikimiausi jos gerbėjai kaltina trenerį. Trenerio atitikmuo versle – vadovas. Koks jis turi būti, kad vestų savo komandą į pergalę? Kaip jis turi dirbti, kad komandos nariai patys gebėtų priimti sprendimus ir atsakytų už pasekmes?

Siūlau vadovavimo komandai modelį, sudarytą iš trijų vienas kitą papildančių ir tiesiogiai susijusių dėsnių.

Koučingo dėsnis

Koučingas – sparčiai plintantis vadovavimo stilius, kuris tikrai nėra naujiena JAV ir Vakarų Europoje. Vieno žymiausių koučingo populiarintojų pasaulyje Tim Galloway teigimu, tai yra asmenybės tobulinimo metodika, suteikianti galimybę kiekvienam žmogui pasiekti svarbiausias gyvenimo svajones ir įgyvendinti tikslus.

Koučingo instrumentai vadovui suteikia galimybę atskleisti jo pavaldinių potencialą, pažadinti jų viduje miegantį talentą. Pagrindinis koučingo veikimo principas – tikslingų klausimų uždavimas. Atsakinėdamas į klausimus, darbuotojas randa atsakymus ir problemų sprendimo būdus bei pasirenka reikiamas priemones.

Koučingas pritaikomas nuo sporto iki verslo, nuo auklėjimo iki asmenybės pokyčių. Vadovas, įvaldęs koučingą, lengviau suburs ir valdys komandą reikiamu momentu.

Strateginis matymas

Jūs matote ne tik tai, kas vyksta Jūsų organizacijoje, srityje, rinkoje, bet ir globaliai – pasaulio įvykius, įstatymų pakeitimus, technologinę raidą. Tai svarbi sėkmingo vadovo kompetencija.

Matydamas plačiau Jūs esate dviejose vietose vienu metu – „čia ir dabar“ su savo komandos nariais bei „ten ir tada“ įmonės ateityje. Pabandykite atskirti šias būsenas ir „rinktis“ jas pagal poreikį.

Jei būsite tik „ten ir tada“, neįvertinsite to, ką turite, kokie šaunūs žmonės supa Jus. Nuolatiniai nepasitenkinimai ir darbuotojų kaita tik atitolins Jus nuo vizijos įgyvendinimo. Likite tik „čia ir dabar“, kai bendraujate su aplinkiniais, kai sprendžiate klausimus, susijusius su įmonės kultūra ir jos tobulinimu. Jei nematote kas vyksta aplinkui, nežinosite ko galima tikėtis rytoj.

Buvimas „čia ir dabar“, situacijos jutimas ir tikėjimas, kad būsite „ten ir tada“ užtikrina mėgavimąsi kelione savo vizijos link.

Pokyčių valdymas

Pasaulyje nieko nėra pastovesnio už laikinumą, tad jei šiandiena yra laikina, rytojus bus kitoks. Ar Jūsų komanda pasiruošusi sutikti kitokį rytojų? Pokyčiai turi tapti įmonės kultūros dalimi.

Galima rinktis kaip komanda priims pokyčius – bus lanksti ir prisitaikys ar lauks pasekmių. Būti priklausomais nuo pasekmių – tai laukti, kol rinka ant lėkštutės atneš sukramtytą naujovę ir dar paklaus, ar patinka.

Būti lanksčiu, reiškia būti pokyčių priežastimi, kiek galima daugiau išnaudoti besikeičiančią rinką. Lankstumą ir greitį iliustruoja džiunglių pavyzdys – kad ir koks greitas yra liūtas, gazelė turi būti greitesnė, kitaip ji taps liūto pusryčiais.

Viena labiausiai besikeičiančių yra IT rinka. Yra žinomas atvejis kai vienos IT kompanijos valdyba susirinkimuose svarstė naujo produkto įvedimo į rinką strategiją. Tai užtruko tiek, kad pats produktas „paseno“, nes konkurentai įdiegė tobulesnį analogą. Taip įmonė, turėjusi pagreitį gamyboje, dėl nelankstumo sumažino apsukas ir liko „ant ledo“.

Vadovavimas komandai – tai ne žaidėjų vaikymas po aikštę. Tai augimas kartu, tai matymas ir darymas to, kas artina prie sukurtos vizijos.
Komanda gali augti ir fiziškai – didėjant jos narių skaičiui, ir mentališkai, kai kiekvienas narys paauga savo veiklos našumu, suprasdamas vykstančius procesus ir jų svarbą.

Norėdami pasiekti daugiau nei turime dabar, privalome keistis, mokytis, tobulėti. Pabėgti iš užburto rato padeda ne tik kardinalūs pokyčiai. Netgi mažytės pataisos asmeninėje ar profesinėje veikloje duoda savo vaisius. Svarbu ne kiek, o kaip norite tobulėti, keistis.

Yra keletas komandos tobulėjimo dėsnių, kurie gali būti naudingi ir Jums.

Mokymasis iš klaidų

Tikriausiai visi žinote seną posakį – protingas mokosi iš svetimų klaidų. Vienas žinomiausių konsultantų Anthony Robbins teigia, kad tik 3 proc. visos žmonijos pasiekia išskirtinių rezultatų, nes jie mokosi iš kitų klaidų.

Pradžiai reikia pasimokyti iš savo klaidų. Ar esate girdėję apie Gineso knygos rekordininkus? Nė vienas iš jų netapo rekordininku tiesiog atėjęs ir atlikęs savo užduotį. Jie daug treniravosi, ruošėsi ir, žinoma, klydo. Tipinis atsparumo koeficiento ir mokymosi iš klaidų pavyzdys – įdėta daug darbo, išanalizuotos klaidos. Tik po to ateina puikūs rezultatai.

Kūrybingumas

Anksčiau ar vėliau išsemiami net giliausi šuliniai, pradeda vyrauti rutina, monotonija, šabloniškumas. Reikia naujų idėjų, minčių, požiūrio. Kūrybingos asmenybės esame visi, tik ta kūrybinė gyslelė dažnai būna neatrasta ir neprasiveržia minčių fontanais.

Vyraujantys terminai „nestandartas“, „neformatas“, „inovacija“ tiesiog ausis užgula ir daugelis iš mūsų sakome – tai ne man. Pirmas patarimas – atraskite bet kokį kasdien atliekamą ritualą ir tiesiog pakeiskite jo atlikimo būdą. Tebūnie tai pirmas žingsnis į kad ir minimalias naujoves. Jei jums nepavyks, tai nereiškia, kad esate pasmerktas. Tiesiog bandykite tai padaryti vis kitaip kol pavyks.

Čempionų mentaliteto formulė

Blogas tas eilinis, kuris nenori tapti generolu. Bloga komanda, jei nenori tapti čempionais. Čempionų komanda tampama išsikeltų iššūkių dėka. Ambicingos vizijos siekimas – visos komandos augimas, kai visi nori pasiekti tikslą ir deda pastangas.

Ambicinga vizija vadinama tai, kur mes su visa komanda norime nueiti, pasitelkę turimus ar mums žinomus išteklius ir dar padauginę norimą rezultatą dvigubai. Manote, neįmanoma? Neįveikiamų varžovų nelieka tada, kai įveiki pagrindinį varžovą – save. Juk svarbu ne tik pasiekti tikslai, bet ir komandos būsena juos pasiekus.

Tobulėjimas neturi nei pradžios, nei pabaigos. Tai nesibaigiantis procesas. Kol judi, tol esi matomas rinkoje. Didžiausia klaida, kurią gali padaryti ir kartais daro komandos nariai – pasiekę aukštesnį lygį nepasidalina šlove ir įtaka. Todėl kai kurios komandos yra vienadienės nugalėtojos. Tobulėjimas – tai buvimas bent 1 proc. geresniu šiandien nei buvome vakar.

Kiekvienas komandos narys turi savo vaidmenį atlikti tobulai. Jei jis nepelno komandai taškų, komanda pralaimi dėl neišnaudotų galimybių. Na, o nuolatinis komandos tobulėjimas veda į ilgalaikę sėkmę, kurią dar ilgai mini aplinkiniai, kai pavienės žvaigždės, pritrūkusios energijos, užgęsta.