Verslo užkalbėjimas

Prieš keletą mėnesių mane nudilgino vieno amerikiečio ciniška pastaba apie verslo kultūrą Klaipėdoje. Jo nuomone, mūsų mieste verslo sėkmė neatsiejama nuo korupcijos. Šiuo aštriu pastebėjimu netiesiogiai buvo teigiama, kad mūsų verslininkai nemokšos ir vis dar labai dažnai vaikšto ties kriminalo riba bei pasikliauja horoskopinėmis strategijomis. Užsieniečio akimis, Lietuvoje labai gyvas verslo užkalbėjimas, kitaip tariant, verslo kūrimas pasikliaujant intuicija, gandais, bet ne racionaliu protu bei geros praktikos pavyzdžiais. Išvadas dėl korupcijos paliksiu atsakingoms tarnyboms, o dėl verslo intelekto nuspręndžiau pasiginčyti.

Ieškojimas

Prieš rašydamas šį straipsnį, apklausiau ne vieną dešimtį verslininkų ar šiaip aktyviai versle dirbančių žmonių. Iki galo neįsitiknęs savo pastebėjimais, nusprendžiau papildomai pasikonsultuoti su vietiniais knygynais apie jų parduodamas knygas, susijusias su verslo gerinimu. Taigi norėčiau pasidalinti keletu įdomesnių atradimų.

Knygynų pulsas

Knygynų darbuotojai pastebi ir perkamiausių knygų tiražai įrodo, kad šiandien skaitytojas dar labai sunkiai sugeba atskirti ir išsirinkti visuotinai pripažintą ir autoritetingą literatūrą. Galbūt problema slypi tame, jog besidomintys verslo literatūra mato dvi knygų kategorijas – nuobodžias akademines be paveiksliukų ir perkamiausias. Pastarosios išleistos ypač patraukliai – spalvingas viršelis, stambus šriftas, daug iliustracijų. Dažnas knygynų lankytojas apsigauna ir nusiperka banaliai supaprastintų, bet akiai patrauklių knygelių apie ypatingai lengvus būdus užsidirbti. Kai kurių populiarių knygų autoriai – mėgėjai, neturintys nei realaus darbo versle, nei konsultavimo patirties. Ir tai nebūtų taip jau blogai, jei šiose knygose nebūtų žarstomasi patarimais, kaip dirbti ir stebuklingai greitai uždirbti. Dirbdamas verslo konsultantu vis dažniau išgirstu savo Klientų nusiskundimų, jog vadovas ir vėl perskaitė abejotinos reputacijos autoriaus knygą ir ėmėsi beatodairiškai įgyvendinti pateiktas rekomendacijas. Tuomet ir prasideda įmonių problemos, kyla darbuotojų nepasitenkinimas…
Vis dėlto, galima pasidžiaugti, kad į lietuvių kalbą išverčiama vis daugiau geros autoritetingų užsienio autorių verslo literatūros. Skaitantys J. Collins, S. Covey ar kitų panašaus lygio mokslininkų bei praktikų knygas tikrai nebebus laikomi verslo užkalbėtojais. Tačiau norėdami pajusti realų Europos ar JAV verslo kultūros pulsą, turėsite palaukti apie porą metų arba skaityti užsienio kalba, nes vertingiausios verslo literatūros vertimai į lietuvių kalbą vėluoja maždaug tiek.

Vakuumas

Užsienio kalbomis neskaitantys verslininkai iš tiesų susiduria su nemažo atotrūkio nuo naujausios verslo informacijos problema. Užsienio žurnalai, kuriuose fiksuojami patys naujausi ir aktualiausi pokyčiai bei naujovės, dar labai retas reiškinys Lietuvos verslininkų kasdienybėje. Na, o periodiškai skaitantys „The Economist“ arba „World Business Report“ žurnalus iš tiesų laužo provincialaus verslo užkalbėtojo stereotipą.

Ribos

Asmeninio bei profesinio tobulėjimo poreikis neišvengiamai didėja, nes verslo procesai ir aplinka darosi vis sudėtingesni ir sunkiau nuspėjami. Trumpa Lietuvos verslo istorija dar nesuteikia pakankamai sėkmės pavyzdžių, iš kurių galima pasimokyti, o laiko atrasti savo kelią per asmenines klaidas ir paklydimus dažnai nėra, nes verslo klausimai sprendžiasi čia ir dabar. Atsiranda dilema – kaip tokiomis sąlygomis tobulėti, jeigu amžiumi nebetinki studento suolui, biudžetas riboja galimybes sudalyvauti konferencijose, o užsienio kalbos žinių trūkumas trukdo susipažinti su naujausia patikimų autorių  leidžiama literatūra?

Proveržis

Ką daryti su šia dilema? Ieškoti bendraminčių ir burtis į klubus ir įvairiausias draugijas, kur galima dalintis patirtimi ir sutelkti turimus resursus. Nors atrodo, kad šiandien egzistuoja dešimtys įvairių klubų ir draugijų, tačiau verslininkai juose dalyvauja noriai ir aktyviai. Pavyzdžiui, kompanija ERRA jau du metus kiekvieną mėnesį organizuoja diskusijų forumus verslininkams. Šis forumas kviečia įvairius specialistus pasidalinti savo patirtimi ir naujausiomis verslo gairėmis. Reikia tik ryžto ir drąsos ateiti. Šių forumų metu teko pastebėti daug verslininkų, kurie jau peržengė horoskopinių strategijų mąstyseną.
Nors negaliu visiškai užginčyti nuomonės apie verslo užkalbėtojus, kurių yra ir bus, tačiau galiu drąsiai teigti, kad šiandien jau yra visos galimybės peržengti šį barjerą ir kelti verslo intelekto lygį, atsirenkant tinkamą verslo literatūrą, klubus, kitus renginius.