Susidomėjusi šia, drįstu teigti, nepopuliaria tema, klausinėjau pačių verslininkų (ir ne tik), kas juos motyvuoja. Atsakymai įvairūs (pateikta nuo dažniausiai pasitaikiusio):
- Pinigai;
- Pelnas;
- „Babkės“;
- Užsidirbti.
Taip, taip, tokia „kukli“ ta įvairovė… Pripažinsiu, buvo vos keli, pasakę, kad juos motyvuoja naujos idėjos įgyvendinimas, bet tik tuomet, jei tai pelninga. Filantropai mano apklausoje, akivaizdu, nedalyvavo.
Tai kur bėda?
Jei verslininkus motyvuoja vien pinigai ir jų yra pakankamai, bėdos lyg ir nebūtų. Tačiau lietuviško smulkiojo ir net vidutinio verslo atstovai paantrins, kad taip būna ne visuomet. Juolab, kad gausūs tyrimai rodo, kad kai pinigų trūksta, kyla demotyvacija, bet jei jų pakanka, ilgainiui jie nustoja motyvuoti. Tuomet itin aktuali tampa nepiniginė motyvacija. Negana to, nepaisant gausių programų, skatinančių jaunimo, moterų ir apskritai visų verslumą, statistika vis vien byloja, jog per pirmuosius penkerius metus žlunga daugiau nei pusė (kai kurie šaltiniai teigia, kad net 80 %) verslų.
Kas motyvuoja verslininkus?
Turbūt jau niekam ne paslaptis, kad dirbti mėgiamą darbą yra maloniau. Nuo ko priklauso, ar verslininkas mėgsta savo darbą? Teigiama, jog be finansinių dalykų, verslininkus taip pat motyvuoja:
- Iššūkiai;
- Naujovių paieška;
- Naujų sprendimų įgyvendinimas;
- Sėkmės istorijos.
Iš to ir kyla vidinė verslininko motyvacija. Pinigai ją pastiprina. O kas, jei užeina Baubas Sunkmetis? Jei apie dividendus tik svajoji? Arba tiesiog atsibosta?
Turi verslą – pats kaltas
Patys verslininkai retai susimąsto apie savo motyvaciją – „Prie ko ta motyvacija? Yra verslas, reikia dirbti.“ Tačiau nejučia ateina laikas, kai darbas jau nebėra šventė. Vienas skundžiasi, jog iš savo lėšų (nes verslas tuo metu nebuvo pelningas) suorganizavo Kalėdų šventę kolektyvui ir liko sukritikuota už neteisingai parinktą maistą neteisingame restoranėlyje. Kitas burnoja apie nedėkingus Klientus. Nejau, jei iš tiesų tapo tokie nedėkingi? O gal tik dabar mano bičiuliui tai ėmė akis badyti? Tai ženklai, jog senka vidinė motyvacija. Tuomet didėja išorinės motyvacijos svarba.
Sprendimas
Jei verslas yra pakankamai pelningas, didesnis atlyginimas ar naujas automobilis bent laikinai įkvepia stengtis. Tačiau netrukus ir vėl kyla nepasitenkinimas. Pastebime vien įnoringus darbuotojus ir Klientus. Ką daryti? Visuomet tikiu, kad viskas mūsų rankose. Nors mūsų niekas nemokė, jog verslininko motyvacija yra jo paties rūpestis, patirtis pati to moko.
Džiaukimės tuo, kas jau yra, o ne liūdėkime dėl to, kas nepadaryta ar tiesiog nepavyko.
Būkime geresni nei buvome vakar tiek verslo, tiek asmenine prasme.
O taip pat labai svarbu mokytis palaikyti kitus, pagirti, pastebėti jų pasiekimus. Tai gali būti darbuotojai ar tie patys kolegos verslininkai. Juk tai – pati geriausia nepiniginė motyvacija! Pradėję mokyti darbuotojus (o ką jau kalbėti apie partnerius ar Klientus) išsakyti savo dėkingumą bei demonstruoti kitas geras emocijas vadovui, greičiausiai susidurtume su pačių darbuotojų demotyvacija. Juk lietuviams tai taip neįprasta… Tačiau jei tai sistemingai darysime patys, gali būti, jog ilgainiui to sulauksime ir patys. Ar priimate iššūkį?
Direktorė
Goda Petravičienė